Morgen (dinsdag 1 juli 2008) gaat een totaal rookverbod in in de Nederlandse Horeca. Het is begrijpelijk dat Horeca-ondernemers in spanning afwachten welke invloed dit rookverbod op hun bedrijfsvoering zal hebben. Maar wellicht biedt het rookverbod ook interessante commerciele kansen voor de Horeca!
Want er ligt een reusachtige potentiële markt die in de Horeca nooit serieus is aangeboord. Vele niet-rokers zijn jaren thuis gebleven omdat zij zich niet welkom voelden in de Nederlandse Horeca. Voor die ene rookvrije kroeg die er was moesten niet-rokers kilometers reizen, dus dat werkte niet. En één rookvrije dansavond per maand bleek ook geen werkend concept. Want de lust om lekker uit te gaan laat zich moeilijk plannen in een maandelijks stramien. Dus de niet-roker heeft de afgelopen decennia misschien wel een beetje zijn vertrouwen in de Nederlandse Horeca verloren.
Met het rookverbod op de stoep zal de slimme Horeca-ondernemer misschien wel alles uit de kast moeten halen om juist die groep voor zich te winnen als nieuwe klant.
Want niet-rokers zullen niet vanzelf massaal de Nederlandse Horeca omarmen. En dat zal al helemaal niet direct bij het ingaan van het rookverbod gebeuren.
Nee, het ligt meer voor de hand dat de Horeca stap voor stap het vertrouwen van die groep klanten moet winnen. Bijvoorbeeld door duidelijk te laten zien dat het rookverbod serieus wordt nageleefd. Misschien zijn er horeca-ondernemers die mogelijkheden zien om met een rookvrije zaak nieuwe concepten te ontwikkelen, bijvoorbeeld de gezinskroeg voor ouders met kinderen! Kom op ondernemers, zie de kansen, en kom als winnaar uit deze situatie!
zondag 29 juni 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten